SENDİKAMIZDAN HABERLER
Makinist Personelin Çalışma ve Dinlenme Saatleri düzenlemesinin güncellenmesini TCDD Taşımacılık A.Ş.’den talep ettik
27 Kasım 2023, Pazartesi
Ulaştırma Memur-Sen, TCDD Taşımacılık A.Ş’ye bir yazı yazarak, Makinist Personelin Çalışma ve Dinlenme Saatleri düzenlemesinin yeniden gözden geçirilerek personelin talepleri doğrultusunda güncellenmesini talep etti.
Ulaştırma Memur-Sen, söz konusu Çalışma ve Dinlenme Saatleri düzenlemesinin, personelin; fiziki ve ruhsal sağlığını, sosyal hayatını, moralini ve çalışma şevkini olumsuz etkilediğini belirterek, üyeler ve personelden gelen talepler doğrultusunda aşağıda da değinilen hususlar göz önünde bulundurularak güncellenmesini talep etti.
Ulaştırma Memur-Sen’in TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye yazdığı yazı şu şekilde;
Genel Müdürlüğünüzün 08.11.2023 tarihli ve E-71182803-900-505531 sayılı emri ile Makinist Personelin Çalışma ve Dinlenme Saatleri yeniden düzenlenmiştir. Söz konusu emrin personelin; fiziki ve ruhsal sağlığını, sosyal hayatını, moralini ve çalışma şevkini olumsuz etkilediği üyelerimizin bizlere geri dönüşleri ile tarafımızca müşahede edilmiştir.
Emriniz incelendiğinde;
1- “Makinistlere kendi merkezlerinde ve harici merkezlerde en az 11 saatlik dinlenme verilecektir. Personele zorunlu haller dışında yeniden tren verilmeyecektir” denilmektedir.
Tabii ki Makinist personel dinlendirilmeden göreve gelmemelidir. Trenlerin güvenliğinin olmazsa olmazı dinlenmiş personelin trenlerde görev yapmasıdır. Fakat emrin bu maddesi iyice incelendiğinde evinden ayrı uzakta olan bir personelin hariç merkezde dinlendirilme süresinin çok fazla tutulduğu görülecektir. Bu personel hariç merkezde sosyal bir zamana ihtiyaç duymayıp sadece dinlenmek için bir zaman aralığına ihtiyaç duymaktadır. Bu süre ise uluslararası çevrelerce de kabul gören 8 saat olmalıdır. Yetişkin bireylerde kaliteli bir uyku için 7 ila 9 saat arasında bir süre yeterli görülmektedir. Tren teslim ve tesellüm süresi dahil edildiğinde Makinist personel hariç merkezde 12,5 saat süre geçirmektedir.
Emrin kendi merkezinde dinlenme süresi 11 saat olarak düzenlenmiştir. Kendi merkezi olarak bahsi geçen yer personelin sosyalleştiği çevresine ve ailesine karşı sorumluluklarını yerine getirdiği bir alan olarak düşünülmelidir. Personel bu yerde sadece dinlenmeyip sosyal yaşantısına da devam etmektedir. Kendi merkezinde geçirdiği süre evine gidiş ve gelişler düşüldüğünde (Büyükşehirler için gidiş- geliş minimum 2 saat) geriye 9 saatlik bir zaman dilimi kalmaktadır. Personelin bu zaman diliminde ailesine zaman ayırmasını sosyalleşmesini ve dinlenmesini beklemekteyiz. Bu beklenti hayatın normal akışına aykırı bir durum olmakta ve personelin tekrardan göreve geldiğinde dinlenmemiş olarak çalışmasına sebep olmaktadır.
Personele evinden uzakta başka bir şehirde 12,5 saat zaman bırakılırken ailesinin yanında sadece 9 saatlik bir zaman aralığı bırakılmıştır. Kendi merkezinde geçireceği zamanın minimum 16 saat olarak düzenlenmesi daha sağlıklı ve gerçekçi bir yaklaşım olacaktır. Böylece seyrüsefer emniyeti de tehlikeye atılmamış olacaktır. İlgili emirde bir başka husus
2- “Haftada bir gün hafta tatili uygulaması”dır. 11 saat görevli gidip, hariç merkezde 11 saatlik dinlenme, 11 saatlik geri dönüş görevi, kendi merkezinde 11 saat dinlendirildikten sonra tekrardan görev verilmesi durumunda personel; 6 günlük çalışma periyodunda sadece 22 saat ailesiyle zaman geçirebilmektedir. Bu nedenle bu maddenin de en az 2 gün tatil olarak düzenlenmesi gerekmektedir.
Mevcut Makinist sayısı ve kurumunuz 2024 yılında alt yapı erişim sözleşmesi ile işletmeyi düşündüğü tren adedi düşünüldüğünde emrin uygulanmasının güçlüğü bir daha ortaya çıkmaktadır.
Söz konusu emriniz mevcut haliyle personelin moral ve motivasyonunu düşürmüştür. Ayrıca emniyet kritik personel olarak adlandırılan Makinist personelin bu şekilde yeterince dinlenmeden ve sosyal yaşamından ödün vererek trenlerde görev yapması trenlerin güvenli seyrini ve seyrüsefer emniyetini olumsuz etkilemiştir.
Emrinizin daha uygulanabilir hale getirilmesi adına;
1- Tren cinslerine göre çalışma saatleri, (Tren cinslerine göre yük, yolcu, banliyö, YHT)
2- Varış noktasındaki dinlenme süresi ve dinlendirilme ortamının nasıl olacağı,
3- Kendi merkezindeki dinlenme süreleri,
4- Haftalık ve aylık sürelerde minimum kullandırılması gereken tatil günlerinin belirlenmesi gibi konularında güncelleme yapılması ihtiyacı görülmektedir.
Söz konusu emrinizin; yukarıda ifade ettiğimiz hususlar dikkate alınarak güncellenmesi konusunda gereğini saygılarımızla arz ve talep ederiz.
SENDİKAMIZDAN HABERLER
-
TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü'nden Sendikamıza Ziyaret
21 Kasım 2024, Perşembe -
Ulaştırma ve Altyapı Bakanımıza Ziyarette Bulunduk
13 Kasım 2024, Çarşamba -
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2024/2 KİK Toplantısı Yapıldı
13 Kasım 2024, Çarşamba -
Yağmur Yağsa “Biz Yağdırdık” Derler
07 Kasım 2024, Perşembe -
HAYDARPAŞA ve SİRKECİ DEVREDİLEMEZ!
30 Ekim 2024, Çarşamba -
KAMUDA SERVİS HİZMETİ DEVAM EDECEK
14 Ekim 2024, Pazartesi -
Haydarpaşa ve Sirkeci Demiryolu Havzalarının Devrini Yargıya Taşıdık
10 Ekim 2024, Perşembe -
13.Genişletilmiş Başkanlar Kurulu Sonuç Bildirgesi Yayımlandı
04 Ekim 2024, Cuma -
TCDD Genel Müdürü Veysi Kurt'a Ziyarette Bulunduk
30 Eylül 2024, Pazartesi -
TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Ufuk Yalçın'a Hayırlı Olsun Ziyaretinde Bulunduk
30 Eylül 2024, Pazartesi -
TÜRASAŞ Genel Müdürü Selim Koçbay'a Hayırlı Olsun Ziyaretinde Bulunduk
30 Eylül 2024, Pazartesi -
DHMİ Genel Müdürü Enes Çakmak'a Hayırlı Olsun Ziyaretinde Bulunduk.
23 Eylül 2024, Pazartesi -
TASARRUF SERVİSTEN OLMAZ!
02 Eylül 2024, Pazartesi -
TCDD Genel Müdürü Sn. Veysi Kurt’a Ziyaret
26 Ağustos 2024, Pazartesi -
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nda, “Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavı” açıldı.
20 Ağustos 2024, Salı